Προβλήματα στην εφαρμογή της νομοθεσίας έχουν δημιουργήσει καθυστερήσεις στην καταβολή των μισθολογικών ωριμάνσεων (τριετίες), σε ορισμένες επιχειρήσεις στον ιδιωτικό τομέα. Μπορεί το «ξεπάγωμα» της διαδικασίας να έχει πραγματοποιηθεί από την 1η Ιανουαρίου επίσημα με ειδική διάταξη νόμου, ωστόσο παρερμηνείες και κακή χρήση παλαιότερων αναφορών στις ατομικές συμβάσεις των εργαζομένων, έχουν δημιουργήσει αναστάτωση. Το θέμα έχει τεθεί και υπό τον έλεγχο της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας (ΑΑΕΕ), σε μια προσπάθεια να διορθωθούν οι όποιες ανακολουθίες και η επανέναρξη του μέτρου να πραγματοποιηθεί με ομαλότητα. Γι’ αυτό και έχουν ξεκινήσει έλεγχοι, που θα συνεχιστούν το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, συνδυαστικά και με το τσεκάρισμα καταβολής του νέου, αυξημένου κατώτατου μισθού (830 ευρώ μικτά από την 1η Απριλίου).
Οι αιτίες του προβλήματος δεν περιορίζονται μόνο σε ατομικές συμβάσεις παλαιότερων ετών. Αφορούν και νέες συμβάσεις που έχουν συναφθεί μετά την 1η Ιανουαρίου 2024, δηλαδή μετά την επίσημη επανέναρξη καταβολής των τριετιών.
Το μεγαλύτερο εμπόδιο, εντοπίζεται στην παρερμηνεία αξιοποίησης της προϋπηρεσίας. Το γεγονός ότι ο νόμος ορίζει πως εφεξής θα μπορεί να γίνει χρήση της προϋπηρεσίας πριν από την 14η Φεβρουαρίου 2012 και μετά την 1η Ιανουαρίου 2024, μπερδεύει ορισμένα λογιστήρια και επιχειρήσεις. Υπάρχουν εργοδότες που θεωρούν ότι η προϋπηρεσία πρέπει να αφορά χρόνο εργασίας που διανύθηκε μόνο στην δική τους επιχείρηση. Κάτι τέτοιο όμως δεν ισχύει. Όπως ρητά ορίζεται στη διάταξη νόμου (ν.5053/23, άρθρο 33) και επεξηγήθηκε σε ειδική εγκύκλιο που εξέδωσε το υπουργείο Εργασίας, για όσους εργαζόμενους αμείβονται με τον κατώτατο μισθό ή ημερομίσθιο «ως χρόνος προϋπηρεσίας αναγνωρίζεται ο χρόνος εξαρτημένης σύμβασης ή σχέσης εργασίας, που έχει διανυθεί σε οποιονδήποτε εργοδότη και σε οποιαδήποτε ειδικότητα πριν από τις 14.02.2012 και μετά την 1.1.2024». Δεν ισχύει το ίδιο όμως για όσους αμείβονται σύμφωνα με Συλλογική Σύμβαση Εργασίας (ΣΣΕ) πο βρίσκεται σε ισχύ.
Επίσης, έχουν εντοπιστεί ατομικές συμβάσεις που υπογράφηκαν σε χρόνο προγενέστερο από την επανέναρξη καταβολής των τριετιών, όπου έχει περιληφθεί ειδική αναφορά, που διατηρεί το ίδιο ύψος αποδοχών, για κάθε άλλη μισθολογική μεταβολή που μπορεί να πραγματοποιηθεί σε μελλοντικό χρόνο. Έτσι, περιορίζεται σημαντικά η πιθανότητα καταβολής μισθολογικών ωριμάνσεων ή επιδομάτων που προκύπτουν στο μέλλον, όπως είναι για παράδειγμα το επίδομα γάμου.
Προβλήματα έχουν εντοπιστεί και σε νέες συμβάσεις, λόγω μη ακριβούς καταγραφής του μισθού, εάν πρόκειται για τον κατώτατο. Εκεί διαπιστώνεται ότι, λόγω λάθους στο έντυπο που υποβάλλεται στο σύστημα Εργάνη, χάνεται το δικαίωμα καταβολής στις τριετίες.
Στα διαχρονικά προβλήματα που έχουν εντοπιστεί, συγκαταλέγεται και το εργόσημο. Σε περιπτώσεις που αξιοποιείται για εργασία στον αγροτικό τομέα ή για φύλαξη ηλικιωμένων, έχει εντοπιστεί ότι, εάν καταβάλλονται οι βασικές αποδοχές, δεν γίνεται η προσμέτρηση της όποιας προϋπηρεσίας του εργαζόμενου.
Παρέμβαση ΑΑΕΕ
Για το θέμα ήδη έχει ξεκινήσει ελέγχους η Ανεξάρτητη Αρχή Επιθεώρησης Εργασίας (ΑΑΕΕ), καθώς δίνεται έμφαση τόσο στο πεδίο της εφαρμογής του νέου κατώτατου μισθού, όσο και στην χορήγηση των μισθολογικών ωριμάνσεων (τριετίες).
Ειδικά για τον κατώτατο μισθό και για τις τριετίες, έμφαση θα δοθεί στα εξής σημεία:
- Στην αύξηση του κατώτατου μισθού στα 830 ευρώ και του κατώτατου ημερομισθίου στα 37,07 ευρώ, από την 1η Απριλίου, χωρίς ηλικιακό περιορισμό.
- Στην προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας σε όσους εργαζόμενους αμείβονται με τον κατώτατο νομοθετημένο μισθό ή ημερομίσθιο (τριετίες και μισθολογικές ωριμάνσεις). Η προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας καθορίζεται ως εξής:
α) Για τους υπαλλήλους με εξαρτημένη σχέση εργασίας, σε ποσοστό 10% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας, έως τρεις τριετίες και συνολικά σε ποσοστό 30% για προϋπηρεσία εννέα ετών και άνω.
β) Για τους εργατοτεχνίτες, με εξαρτημένη σχέση εργασίας σε ποσοστό 5% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως έξι τριετίες και συνολικά 30% για προϋπηρεσία 18 ετών και άνω.